گلچین بهترین و زیباترین غزلیات حافظ + زندگینامه

در نگاه اول همه این سوره را شمشیری علیه زن می بینند ولی این سوره شمشیر دولبی است که برای حرمت به زن واتفاقاً در محرومیت افعال شیطانی مشترک زنان ومردان نازل شده است . مولانا در مورد مادر وعشق مادری داستانی در دفتر اول مثنوی دارد که زیباست . یا در مورد جهالت زن در برابر هوای نفسانی که در دفتر پنجم نمود عینی داستان خر وخاتون است که در آن مورد هم مولانا می فرماید که هزل را بگذار وبه اصل برو .

امّا مسأله بعدی که در اشعار مولانا وبسیاری از شاعران دیگر نمود عینی دارد . و بیا تا جایی، که پر ماه به انگشت تو هشدار دهد / و زمان روی کلوخی بنشیند با تو / و مزامیر شب اندام ترا، مثل یک قطعه آواز به خود / جذب کنند. جلال الدین محمد بلخی معروف به مولانا، مولوی است که در سال ۱۲۰۷ میلادی در ماه نوامبر متولد شد. شمس تبریزی یک درویش خداشناس بود که توانست مسیر زندگی مولانا را تغییر دهد. درسهای زندگی در اشعار مولانا به وفور پیداست. اما حق را به او می دهد . اما فراموش نکنید این احساسات در ابتدا به شما سخت میگیرند.

مولانا زن را نماد عشق می داند و هم در مود عشق زمینی وهم عشق الهی به داد سخن می پردازد . مولانا این تیر را همچون تیر هوای نفس می داند که جولان دهنده تمام ماجراهای نفسانی وتمام انحرافات بشری از آن سرچشمه می گیرد . اگر بخواهیم بهصورت خلاصه نامی از شاعران قدیمی و سرآمد زبان فارسی که در سرودن اشعار عاشقانه، گوی سبقت را از دیگران ربودهاند ببریم، نام سعدی، مولانا و حافظ را میتوانیم بیاوریم. دیدگاه قرآنی او نه آنچنان که دیگران از قرآن برداشت ناصحیحی دارند .

زن در بینش مولانا برعکس آنچه که دیگران تصور کرده اند ویا بر عکس زشت ترین داستان مثنوی معنوی در دفتر پنجم که در مورد خاتون وخر است . تلاشی در این مقاله شده است تا بدون اغراق وبدون افراط وتفریط جایگاه زن در اندیشه وشعر مولانا مورد بررسی قرار گیرد . بلکه موهبت ومحبتی است که خداوند کریم بر اساس آیه مودّت ورحمت ( روم -21) زن را مایه آرامش وعزّت وآزادی انسانیت قرار داده است .

همه وهمه نشان دهنده این است که در بینش مولوی زن نماد مهربانی ومهرورزی خداوند کریم است . البته همانطور گفته شد زن ومرد در بینش مولانا تفاوتی با هم از نظر و بعد عرفانی والهی ندارند وهمه به قول ناصر خسرو قبادیانی درختان خدایند . در بینش او زن طفیل مرد نیست . بنابراین زیبایی زن که نماد جمال الهی است تیر خطرناکی برای مرد وزن است . بنابراین خواندیم که زیبایی زنان همواره می تواند زن را مغرور کند ومرد را به هوس اندازد وپس از ان نقصی که بر زنان می بندند غر زدن بر مردان ودروایش برای کار وساخت حوایج زندگی است که به حق ، حق زن است وگرنه درویش را همان به که در تجرد بماند .

کار ما فعلا اینجا تموم شد. شهریار در روزهای آخر عمر خود به خاطر بیماری، در بیمارستان مهر تهران بستری شد و بعد از فوت، او را در مقبره الشعرا تبریز دفن کردند. اینجورى خیلى بیشتر به طرفت مى چسبه! در مثنوی معنوی بیشتر از مقام دنیوی زن سخن گفته می شود ولی در دیوان شمس سراسر از عشق الهی که نماد حقیقی آن جلوه زیبایی زن است بیان می شود .

بیشتر صنایع بدیع قرآن را که نزدیک به یکصد گونه دانستهاند، در دیوان حافظ میتوان یافت. واین در دیوان شمس هم مشهود است . چون در دیوان شمس مولانا تنها به سمت وسوی جمال ومحبت زن است که از دیدگاه مردان متعصب زمان دیده نمی شود و آن همان هویت الهی زن است . خواجه شمس الدین محمد بن بهاءالدّین محمد حافظ شیرازی (زاده ح. این نقاشی به سبک آثار کمال الدین بهزاد است اما نمی توان به طور قطع گفت که استاد بهزاد این نگاره را به تصویر درآورده است. شاعر: افضل الدین کاشانی (بابا افضل).

با توجه به موارد یاد شده می توان نگاه سهراب به زن را در سه دسته مختلف مورد ارزیابی قرار داد. این اشعار همانطوری که گفتیم بین یک رابطۀ جنسی ساده و یا مکاشفه ای ذهنی به همراه جنبه مؤنث جهان در نوسانند و جای آن دارد که در مجالی فراختر با استفاده از سایر آثار سهراب و تجربیات شخصی او مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند. و البته مرد وزن باید بدانند که دائماً مورد آزمایش الهی قرار می گیرند وبرترین دام برای آزمایش مرد وزن نیازهای عاطفی وخواستن های طرفین است نسبت به یکدیگر .

در ادامه این مطلب از مجله صورتیها، چند شعر در مورد مقام زن خواهیم داشت تا کمی به جایگاه زنان واقف شویم. در صورت تمایل می توانید برای مطالعه انواع شعرهای زیبا به بخش شعر و ادبیات مجله تاپ ناز مراجعه کنید. احمد شاملو از دبیران کانون نویسندگان ایران و از بزرگترین شاعران ایران بود که شهرت اصلی او بخاطر نوآوری در شعر معاصر فارسی و سرودن شعر سپید بود که هماکنون از مهمترین قالبهای شعری در ادبیات است. به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خوزستان، در هشتم آبان ماه سال۱۳۸۶ قصیر امین پور، شاعر متعهد و هنرمند کشورمان، قیصر شعر انقلاب اسلامی دارفانی را وداع و در تاریخ شعر و ادبیات فارسی جاودانه شد.

از طرفی دیگر در حدیث آمده است که اگر زنی در دوره حمل وبارداری از باتدا تا ماه نهم وفات نماید ، شهید شده است وبا شهادت به درگاه الهی رفته است . خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، گفت: انقلاب اسلامی، انقلابی در حوزه ادبیات، شعر و دیگر شاخههای هنری بود و آن پیام هنرمندانه حضرت امام خمینی(ره) فرمودند: «خون پاک صدها هنرمند فرزانه در جبهههاى عشق و شهادت و شرف و عزت، سرمایه زوالناپذیر آنگونه هنرى است که باید، به تناسب عظمت و زیبایى انقلاب اسلامى، همیشه مشام جان زیباپسندِ طالبانِ جمال حق را معطر کند.» در ادامه ایشان میفرمایند: «تنها هنرى مورد قبول قرآن است که راه ستیز با جهانخواران و در راس آن آمریکای جنایتکار را به ما میآموزد».

میدان گفتگو در در این مورد بسیار گسترده است و مسلم است که یافتن شخصیت زن ایرانی در شعر شاعران و مخصوصا در شعر حافظ کار ساده ای نیست. کار را مجوی، بلکه بر خوبی و درستی آن سعی کن. البته این مسأله باز به خود زن بر نیم گدد .چون در مقابل هر زن هوسران وچشم چرانی ، مرد چشم چرانی نیز وجود دارد وزن ومرد بد اسیر هوس ونقشه های پلید شیطانی اند . 5- سهراب در همین مجموعه یک شعر دیگر نیز دارد که هر چند رویکرد عارفانه ان کاملاً مشخص نیست. این شعر در واقع خطاب به یک حاکم یا شخصی والا مقام می باشد که در بر دارندۀ آرزوی امیدواری برای موفقیت او و سقوط دشمنانش است.

علاوه بر این، شعر کوتاه عاشقانه در لحظه اثر میبخشد: آرام میکند یا موجی از خشم و تأثر را برمیانگیزد. تنها بخشی از دریای وسیع اشعار زیبا و احساسی هستند. پیرامون جایگاه زن در متون مختلف سخن فراوان گفته شده است و میدان گفتگو در این موضوع گسترده است ازآنجایی که سیمای زن در آثار ادبی جلوه روشن تری نسبت به سایر علوم دارد بررسی اشعار و متون ادبی و داستانهای مختلف می تواند فرایند دگرگونی سیمای زن را بهتر در مسیر تاریخ نشان دهد. با مطالعه اکثر آثار این ایده استنباط میشود که وضیعت اجتماعی زنان در ایران در طول دوره های مختلف تاریخی-فرهنگی متفاوت بوده است و آنچه از اکثر مطالب ادراک میشود این موضوع روشن میشود که در ایران زن به هیچ عنوان موجودی خوارمایه نبوده است بلکه حافظِ هویت و ارزشهای والای قومی و نژادی خود بوده است.

نقص زن نیست بلکه سراپا منقصت مردان است . چون قرار نیست که با فقر انسان پیشرفت کند . گمراهی مرد از آن جا شدت می گيرد که ابزار هاي اغوا گری بطور کامل در زن قرار دارد. بی دلیل نیست که خدواند کریم یکی از سوره هایی قرآن کریم را نور «سوره نور » نامیده که در مورد زنان وزنان پیامبر وکنشها وواکنشهای متقابل انسانی در جامعه و در نزد خانواده با محوریت زن است . مگر نه اینکه خداوند کریم بارها درقرآن مبین می فرماید به عهد خود وفادار باشید . چیزی که قابل ستایش است این است که مولانا در مثالهای مثنوی ودر هزلهایش هرگز به زن ومقام زن توهین نمی کند .

آیا زن سرو چمانی بوده است که باید ذوق چمیدن می داشته است؟ ایشان اگر ماجراهایی دارد که وقیح ترین آنها در دفتر چهارم مثنوی وماجرای خاتون وخر است در واقع کنایه از نادانی بشر عاجز است که چگونه خود را برای هیچ فنا می کند . او در نتیجه گیری آن داستان زشت مردان وزنانی که برده هوس شدند در برابر شهوت طمّاع معرفی می کند . پس هنرمند واقعی و اصلی کسی است که بتواند در بین این همه اتفاقات ناخوشایند زندگی برای خود لحظات شیرینی را رقم بزند و ثانیه های عمر را به خوبی استفاده کند.

دیدگاهتان را بنویسید