معرفی رشته نجوم

چنانچه دروس گذرانده شده در مقطع کارشناسی داوطلبان با گرایش این افراد در مقطع ارشد مغایرات زیادی داشته باشد باید دروس پیشنیازی را نیز بگذرانند. برای تحصیل این رشته، داوطلبان میتوانند در دوره دربیرستان در رشتهی ریاضی و فیزیک تحصیل کرده و بعد از ورود به دانشگاه و در مقطع کارشناسی ارشد گرایشهایی مانند اخترفیزیک، کیهان شناسی و … در حال حاضر رشته نجوم در مقطع کارشناسی در دانشگاه کشور ارائه نشده و علاقهمندان به این رشته باید در رشته فیزیک تحصیل کرده و در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در گرایش اخترفیزیک یا کیهانشناسی ادامه تحصیل دهند. در نقطه مقابل و در حوزه حرفه ای اخترشناسی بیش از چند هزار نفر هم اکنون در حال رصد و کاوش کهکشان ها با ابزارهای حرفه ای و فوق دقیق هستند.

محققان به منظور مشاهده دقیق وضعیت ستارگان، صورتهای فلکی، سیارات، اقمار، کهکشانها و اجرام اعماق فضا به ابزار خاصی نیاز دارند؛ برای نمونه “خورشید امروز” ابزاری است که جدیدترین تصاویر خورشید را با کیفیت بالا نشان میدهد. زمانی که ابزارهای دقیق و تلسکوپها تولید شدند، دید بشر نسبت به جهان تغییر کرد و با گذر زمان به نظریات بیشتری در مورد علم نجوم و اخترشناسی ارائه کردند. از زمانی که دیوید آتنبرو، مستندساز نامدار و طبیعی دان انگلیسی مجموعه مستند بزرگ سیاره آبی Blue Planet را ساخت نزدیک به یک نسل می گذرد، در این گاه گذر سیاره آبی و زیبای ما تغییرات فراوانی را به خود دیده و متاسفانه بیشتر آنها خوب و سودبخش نبوده اند.

زمانی که درباره خرید کتاب نجوم میشنوید، بدون شک به یاد استیون هاوکینگ میافتید و این روزها پرفروشترین کتاب نجوم در کتابراه کتاب صوتی پاسخهایی مختصر به پرسشهایی بزرگ نام دارد که مجموعهای از دستنوشتهها و نظریههای این کیهانشناس نامدار و دانشمند بزرگ است. اگر به خرید کتاب صوتی علاقه ندارید، کتاب الکترونیکی این اثر را نیز به راحتی در کتابراه پیدا میکنید؛ دانلود کتاب پاسخهایی مختصر به پرسشهایی بزرگ! لازم به ذکر است داوطلبان برای تحصیل در رشته نجوم باید پیش زمینه خوبی در زمینه زبان انگلیسی، برنامه نویسی و استدلال منطقی داشته باشند. این ها برترین مستندها در زمینه نجوم و کیهان بودند.

مستند «کیهان» یا «The Universe» یکی از جامع ترین، حرفه ای ترین و جذاب ترین سری مستند هایی که تا کنون در زمینه ی نجوم و کیهان ساخته شده است. منجمان مسلمان نتیجۀ رصدها و محاسبات نجومی خود را در کتاب هایی به نام «زیج» جمع آوری می کردند که زیج خوارزمی از خوارزمی، زیج جامع از کوشیار گیلانی و زیج خاقانی از غیاث الدین جمشید کاشانی از مهم ترین این زیج ها محسوب می شوند. امروزه در این زمینه آشکارسازهای نوترینو و نوترینو هایی که ازسوپرنواها ساطع می شوند کاربرد زیادی دارند و اطلاعات زیادی در مباحث اخترشناسی را در اختیارمان قرار می دهند.

همینطور بعضی از شغل ها این ظرفیت را دارند که افراد متخصص این زمینه را جذب کنند. مهارت در زمینه ریاضیات برای ارائه گزارش در مواردی نظیر احتمال جابجایی و حرکت ستاره ها، سیارات و … شناخت قمرها، سیارات، کهکشان ها، ستاره های دنباله دار و حتی ماهواره ها هم در این دسته قرار میگیرند. جهت اطلاعات بیشتر در رابطه با شرایط بورسیه رشته ستاره شناسی یا نجوم در خارج از کشور با موسسه های مهاجرتی معتبر یا سفارت کشور مورد نظر تماس حاصل فرمایید. با ورود صنعت فضانوردی به یک عصر جدید، برنامه نشنال جئوگرافیک نیز قصد دارد در این مجموعه راهنمای شما باشد برای سفر به سیارات و کشف زیبایی ها و خطراتی که در هنگام سفر به سیارات منظومه شمسی با آن مواجه خواهید شد…

با اختراع تلسکوپ، تغییر و تحول قابل توجهی در این رشته به وجود آمد و دوران ستاره شناسی جدیدی آغاز شد. پیش از اختراع تلسکوپ، نظریههای مهمی ارائه شد و کشفهای اخترشناسی مهمی نیز رخ داد که در ادامه به بررسی تعدادی از آنها میپردازیم: بابلیها و آشوریها متوجه شدند کسوف یا خسوف در یک دایره با نام دایره ساروس تکرار میشود. رشته نجوم یا ستاره شناسی به دلیل نیاز به زیرساخت فراوان و حرفه ای در کشور ما تا حدود زیادی در فراموشی قرار گرفته است. پیشنهاد ما به شما مطالعهی کتابهای نجوم و اخترشناسیست؛ چرا که این قبیل به شما در زمینهی یادگیری علم نجوم یاری میرساند.

بازار کار رشته نجوم در کشور ما در بخش های مختلفی وجود داشته و عموما شامل امور آموزشی و تحقیقاتی می شود. چگونه نیروهای درونی جهان ما حرکت قارهها را شکل دادند؟ سیارات با جر م اندک خود ، در مقایسه با جرم خورشید به شدت تحت تاثیر جاذبه (گرانش) خورشید به دور این سیاره همواره در یک مسیر بیضی شکل ، فاصله خود از خورشید را حفظ میکنند. در این رشته از مطالعات تئوریک و شهودی استفاده می شود. از انواع تلسکوپ ها یا تجهیزات ماهواره ای و فضانوردها برای جمع آوری داده ها استفاده می کنند.

می تواند کار کند. قطعا نه ، چون منجمین با قسمتها کار دارن نه با اسم قسمتها . 3 – اعتبار به معانی ( قسمت ها ) است نه به اسامی . پاسخهای سید مرتضی(ع) به سلار دیلمی 1- سید مرتضی، نخست یادآوری میکند که: منجمان بر آن هستند که تأثیرات ستارگان بر زمین و اهل آن ناشی از طبیعت آنها است و هیچکس از آنان آن را به جریان عادت و سنت خداوند مستند نمیسازد؛ و اکنون اگر کسی به جریان عادت خداوند در این امر رأی دهد، نه به تأثیر طبیعی خود کواکب، بر خلاف قدمای این قوم، نظر داده و با تظاهر به چنین رأیی در پی تظاهر نزد اهل اسلام و مقرب ساختن خویش به آنان بر آمده است.

اسطرلاب الگویی 2 بعدی از آسمان شب است که در قرون وسطی برای تعیین موقعیت خورشید و ستارگان بکار میرفت. در گذشته آموزش بخشی از موضعات نجومی که مربوط به تعیین قبله و زمان انجام فرایض دینی بود در حوزه های علمیه رواج داشته و اغلب با عنوان هیئت مورد توجه مدرسین و طلاب محترم بوده است . زمان متوسط نصف النهار مرکزی هرقاچ به عنوان زمان رسمی سرتاسر آن قاچ تعیین می­شود. لذا علاقه مندان به شغل اخترشناسی حرفه ای باید به این نکات توجه کنند و بدانند یافتن شغل مناسب کار راحتی نخواهد بود.

شما میتوانید دانش نجوم را به راحتی از هر کجای ایران و جهان بیاموزید. جالب است بدانیم که از سال ۸۹ تا امسال تنها سه پایاننامه با موضوعات مرتبط با اخترشناسی و علم نجوم در پایگاه ایران داک به ثبت رسیده و این موضوع نشان از غریبه ماندن این رشته در میان سایر رشته های دانشگاهی دارد. علم نجوم در ایران مانند دیگر نقاط جهان سابقه طولانی دارد. این رشته احتمال وجود گیاهان و جانداران در سیارات دیگر را مورد مطالعه قرار میدهد و بر منشا، تکامل، پراکندگی و آینده ی حیات در جهان متمرکز است.

در فاصله ی ۳/۵ میلیاردی از کره ی زمین یکی از اجرام دلربای منظومه ی شمسی قرار دارد. در این سفر خارقالعاده با چگونگی شکلگیری کرهی ماه در پی یک سری تحولات کیهانی حیرتانگیز آشنا میشویم. برای دانلود مستند جادوی ماه با دوبله فارسی شبکه منوتو اینجا کلیک کنید. برای دانلود مستند سیاره مریخ با دوبله فارسی منوتو اینجا کلیک کنید. آیا زندگی انسان بر روی مریخ امکان پذیر است؟

این مستند با استفاده از جدیدترین و پر جزئیات ترین تصاویر، دوره های زندگی ماه را در طی کوچک و بزرگ شدنش آشکار میکند. اخترشناسی در ابتدا فقط مشاهده و پیش بینی حرکت اجسام سماوی با چشم غیرمسلح بود، سپس تمدنهای اولیه ابزارهایی تولید کردند و با استفاده از آنها زمان تغییر فصلها را پیش بینی میکردند و بر اساس آن به کاشت و برداشت محصولات خود میپرداختند. به طور کلی افراد با تحصیل در رشته نجوم به دنبال کنکاش، مشاهده و بررسی نظریه های مختلف هستند. این جرم آسمانی در حال تغییر دادن نگرش ما به زمین و منظومه ی شمسی است.

زمان حال و آینده. آیا تا به حال ترک کردن زمین را تصور کرده اید؟ برای ورود به رشته نجوم باید در چه رشته ای تحصیل کنیم؟ زاویه نیم صفحه: زاویه ای که دو ضلع آن در یک امتداد باشند . به طوریکه برای نشان دادن آن روی یک کره جغرافیایی 30 سانتیمتری باید هر کدام از قطب ها “فقط نیم میلیمتر ” پایین تر از جایی که هستند که هستند نمایش داده شوند. زاویه نیم صفحه است . بر صفحه فرضی گردش زمین به دور خورشید ، زاویه تابش خورشید در روزهای مختلف سال به نقاط مختلف زمین تغییر میکند .

مدت زمان گردش آن ها به دور خورشید متفاوت است برخی هر 20 سال یکبار و یا کمتر و برخی ده ها سال طول میکشد تا مجددا به سمت خورشید رهسپار شوند. به بیان ساده رشته دانشگاهی نجوم یا اخترشناسی، به بررسی موقعیت، حرکت و ویژگیهای فیزیکی پدیدههای آسمانی از جمله، ستارهها، سیارهها، کهکشانها و … من طالعهای متعددی را بررسی کردهام نحس است. و آنچه نحس شده بهسبب کدام نحس شود؟ با استفاده از ابزارهای ذکر شده و دیگر منابع موجود، میتوانید به آسانی به دوردستترین نقاط کیهان سفر کنید و اجرام آسمانی را مشاهده کنید. اخترشناسی در ابتدا فقط مشاهده و پیش بینی حرکت اجسام سماوی با چشم غیر مسلح بود، سپس تمدنهای اولیه ابزاری تولید کردند و با استفاده از آنها زمان تغییر فصلها را پیش بینی میکردند و بر اساس آن به کاشت و برداشت محصولات خود میپرداختند.

از جدیدترین ابزارها و نگهداری از تجهیزات موجود استفاده می کنند. از ولز گرفته تا وایومینگ، از هنگ کنگ تا کرویدون، به چگونگی شکل دهی زندگی در زمین توسط ماه نگاهی می اندازد، قسمت تاریک و مرموز آن را جستجو و سفر ماه به دور سیاره مان را بررسی می کند. وقتی مردم راجع به ستاره شناسی میشنوند اولین تصویر ذهنی که برایشان شکل میگیرد رصد آسمان است و این دقیقا اولین قدم شروع این حرفه خواهد بود. این مقاله به بررسی شرایط تحصیل و کار رشته ستاره شناسی یا نجوم می پردازد. نجوم یکی از هیجان انگیزترین علوم دنیای مدرن محسوب می شود.