فلسفه سیاسى افلاطون و ارسطو

ابتدا بر مبنای موضوع هدفداری و غایت، بر اساس تقسیم بندی موضوعی از هدفداری، ادعای این تحقیق این است که با این تقسیم بندی منطقی، نظرات تمامی فلاسفه و اندیشمندان در مورد غایت و هدفداری در یکی از اقسام چهارگانه، ظرفیت دسته بندی شدن دارد. بحث در باب تقسیم پول به طور مساوی و تلویحاً سوسیالیسم، بحث در باب دموکراسی، بحث در باب نافرمانی مدنی و بحث در باب مجازات از جمله بحثهای موجود در این فصل هستند. در بحث معنای زندگی یکی از تفسیرهایی که از معنای زندگی ميکنند دقیقاً همین تفسیر است که چرا من باید به این زندگی ادامه بدهم؟

حال آنکه او اسباب استفاده از عبادت که همان صفای قلب و پاک کردن آن از هر نوع مهر و علاقه به گناه است، را مهیا نکرده است. کفار از نعمت عقل برخوردار نبوده و آیاتی که از کفار می پرسند أفلا تعقلون بخاطر نداشتن این قابلیت است و نه اینکه از عقل خود استفاده نمی کنند. را با استفاده از دستورات همین خدا و با در نظر داشتن همان هدف و برای هدف انجام دهد، تمام اینها میشود عبادت. البته لازمه آن درست قدم برداشتن در این دنیای پر از سختی و دشواریست تا روح در کلنجار رفتن با این کلفتیها ورزیده و نیرومند شود.

به هرحال هدف از گذران تمام لحظات ما و تمام خوشیها و ناخوشیها پرورش روح ما برای هدف بزرگ آفرینش انسان است یعنی تکامل بسوی او. علی (علیه السلام): ندیدم کسی لباس گروهی را بپوشد و بعد از مدتی مثل آن ها نشود. اين پديده با ويژگيهاي مختلف فردي و اجتماعي انسان در ارتباط است و ميتوان آن را از ديدگاههاي مختلفي از قبيل: روانشناسي، اخلاق، اقتصاد، جامعهشناسي، مذهب، قانون، تاريخ و جغرافيا مورد مطالعه قرار داد و در صدد يافتن پاسخي به اين گونه پرسشها برآمد كه: چرا انسان لباس به تن ميكند؟

لذا جاى تعجب نیست که گروهى از آنان هنگامى که در این مسائل مى اندیشند از این زندگى پوچ و بى هدف، سیر مى شوند و دست به انتحار مى زنند. از کجا اصلا مورد پرسش ما نیست. بر این اساس، همان طور که نسبت بین فلسفه و علم تبیینی جدید می­شود، بر همین مبنا نسبت بین دین و علم را نیز می توان تبیین کرد و مدعی شد که دین می­تواند از طریق هدایت عقلانیت و ایجاد یک عقلانیت هماهنگ، به کارکردهای مطلوب خودش برسد. سوره ملک آیه 2) اگر این دو امر را به یکدیگر جمع کنیم هدف از خلقت را می توان اینگونه بیان کرد : رسیدن به درجه اطاعت قرب الهی در پرتو آزمایش ها و ابتلا ئات.

از جمله اشکالاتی که منتقدان بر فلسفه تحلیلی وارد میدانند، غیر تاریخی و غیر سیاسی بودن رویکرد فیلسوفان تحلیلی است. به طور خلاصه آیاتی که امر به انجام کاری نکرده یا از کاری نهی نکرده اند وفقط انجام دادن آن ویا ترک آن را بهتر می دانند را می توان به حرام بودن آن عمل نسبت داد». حجاب از انحلال کانون مستحکم خانواده جلوگیری می کند و امنیت اجتماعی را فراهم می سازد.

به هر حال آنچه مسلم است اين است كه قبل از اسلام حجاب در جهان وجود داشته است و اسلام مبتكر آن نيست، اما اينكه حدود حجاب اسلامي با حجابي كه در ملل باستاني بوده يكي است يا نه، و ديگر اينكه علت و فلسفه اي كه از نظر اسلام حجاب را لازم مي سازد همان علت و فلسفه است كه در جاهاي ديگر جهان منشا پديد آمدن حجاب شده است يا نه مطالبي است كه در قسمت هاي بعدي به تفصيل درباره ي آن سخن خواهيم گفت.

امّا این پژوهش میکوشد تا روح محاوره را در پیوستگی خطابههایش بجوید و ماهیّت فلسفه عشق افلاطون را در آن معلوم سازد. یعنی هدف تو باید این باشد که تمام تلاش خود را بکنی تا این روح شکوهمند خود را با روشهایی که من به تو یاد میدهم تا جایی که میتوانی تکامل دهی و به من نزدیک کنی. خداوند انسان را آفرید و از روح خود در او دمید و او را اشرف مخلوقات خود نامید.

پس، از این بیان هم مى توان فهمید که «عدالت» یک هدف قانون است. اما این سؤال را هنگامى که یک خدا پرست از خود مى کند هرگز با بن ـ بست روبرو نمى شود زیرا از یکسو مى داند خالق این جهان حکیم است، حتماً آفرینش او حکمتى داشته، هر چند ما از آن بیخبر باشیم، و از سوى دیگر هنگامى که به جزء جزء اعضاء خود مى نگرد براى هر یک هدف و فلسفه اى مى یابد، نه تنها براى اعضائى همچون قلب و مغز و عروق و اعصاب، بلکه اعضائى همانند ناخنها، مژه ها، خطوط سرانگشتان، گودى کف دستها و پاها هرکدام فلسفه اى دارد که امروز همگى شناخته شده است.

یکی از شبهاتی که امروزه در جامعه ما مطرح میشود این است که هدف اصلی حکم حجاب حفظ عفت و حیا است، اما برای حفظ عفت و حیا لزوماً نیازی به پوشاندن موها و گردن نیست؛ پوشش یک زن میتواند خالی از هر گونه جلوهگری جنسی و تبرّج باشد اما درعینحال منطبق با پوشش شرعی نباشد. همانگونه که ما در زمان نباتی و در زمان جنینی از آخرت خبر نداشتیم.

در هستی و زمان هایدگر واژه انسان را به جای دازاین (dasein) نمیآورد اما در بند ۲۴ میرساند که دازاین همان سوژه است وقتی از حیث هستیشناختی به درستی فهمیده شده باشد. شاید عجیب بنماید که هایدگر از آزادی بگوید، اما مهم معنایی است که برای آزادی قایل است و در درسگفتار شلینگ آن را بنیاد پرسش هستی میخواند. یک ماه روزهداری در سال جاری در یکی از روزهای 18 و یا 19 جولای( 27 یا 28 تیر) به پایان خواهد رسید چراکه ماههای هجری قمری میتواند 29 و یا 30 روز به طول بینجامد و سرانجام عید فطر بار دیگر از راه میرسد.

دیدگاهتان را بنویسید