فلسفه حجاب در سخن ۳۲ نفر از بزرگان ایران و جهان – صاحب نیوز

در این حالت یک مکتب اخلاقی یا حقوقی یا مکتبی جامع مانند مکتب اسلام، در حوزه اخلاق، حقوق و مانند آن به پشتوانه فلسفه و براهین عقلی، کارکردهایی را ارائه می نماید و یا اینکه فلسفه از طریق عقلانیت به یک ایدئولوژی یا تحلیل و تفکری خاص می رسد که کارآمدی آن در حوزه علوم مختلف محسوس است مثلاً آنچه که در متافیزیک ارسطو وجود دارد در طب به عنوان طبایع اول می آید، هنگامی که در تقسیم بندیها رابطه بین اجزای مختلف بدن را ملاحظه کرده و به تحلیل آن می پردازد فارغ از مباحث متافیزیک نیست و در فیزیک تبدیل به رابطه میان حرکت (طبعی و قصری) می شود و در مواد ثلاث نیز خودش را نشان می دهد و یا در نجوم و حتی فلسفه سیاست و فلسفه حقوق ارسطویی سایه متافیزیک مشاهده می شود و یا مثلاً در تاریخ فلسفه، برده داری یا نظام طبقاتی افلاطون را به نظام متافیزیک عالم مُثُل و عالم ماده و رابطه آنها برمی گردانند.

در فلسفه اسلامی، سه مکتب مهم وجود داشته است که عبارتند از: مکتب مَشّاء، مکتب اِشراق و حکمت مُتعالیه. حس مهم بودن براساس گفته های روان شناسان: زیگموند فروید و… نکته مهم و اساسی آن است که در ماه مبارک رمضان، به نیازمندی خود متوجه شویم و با تمام وجود به خداوند بینیاز روکنیم و با این توجه مدام به مقصود، برای قرب به خداوند برنامه ریزی کنیم. امام زین العابدین (علیه السلام) در دعای استقبال و ورود به ماه رمضان در صحیفه سجادیه این ماه را شهر التمحیص نامیده اند. عبدالرحمان بن بشیر از قول امام علی بن الحسین زین العابدین (علیه السلام) نقل می کند که آن حضرت در ارتباط با ماه رمضان فرمودند: هذا شهر المغفره ماه رمضان ماه مغفرت است.

بدبخت واقعی کسی است که این ماه را پشت سر گذارد و گناهانش آمرزیده نشود. در روایت دیگری پیامبر گرامی فرموده اند: کسی که در ماه رمضان آمرزیده نشود در کدام ماه آمرزیده می شود؟ امام صادق (علیه السلام) از قول پدران خویش از پیامبر گرامی نقل می کند که فرمودند: کسی که ماه رمضان روزه بگیرد، شهوت خودرا حفظ کند، زبان خود را نگهدارد و از اذیت کردن مردم خودداری کند، خداوند همه گناهان او را می بخشد. افلاطون مى گوید: «هیچ جاندارى گرایش به نظم و آهنگ ندارد و تنها آدمى از این موهبت برخوردار است.»11 پس معلوم مى شود یک هدف قانون را مى توان ایجاد نظم و قاعده در همه چیز، از موسیقى گرفته تا ورزش و تربیت و آموزش، دانست.

در این رابطه مهارت دشمن شناسی، مهارت توبه و بازگشت در صورت غفلت و سقوط در مسیر لازم و ضروری است. البته باید اذعان کرد که در قرن اخیر تلاشهایی از سوی برخی از فیلسوفان ما مانند علامه طباطبایی پیش از انقلاب اسلامی در این زمینه صورت گرفته و پس از انقلاب به این موضوع توجه بیشتری شده است، و هم اکنون در حوزههای فلسفی ما به فلسفهٔ غرب تاحدی توجه میشود، اما هنوز در آغاز این راه هستیم. وقتی خاک تبدیل به گیاه می شود ، مرگ او رخ می دهد ولی مرگ مطلق نیست ، خاک ، شکل سابق و خواص پیشین خود را از دست داده و دیگر آن تجلی و ظهوری را که در صورت جمادی داشت ندارد ، ولی اگر از یک حالت و وضع مرده است ، در وضع و حالت دیگری زندگی یافته است .

آری، ماه رمضان فرصتی است تا با روزه و عبادت، هوای نفس کنترل شود و طغیان غرایز و کشش های جسمانی، مهار شود و از جسم برای نفس و روح خوشه برچینیم نه آن که در سحر و افطار هم چندان بخوریم و بیاشامیم که گویا در فرصت ماه رمضان نیز از روح و نفس خود نیز برای ارضای هواهای نفس و شهوت خوراک بهره برداری میکنیم. توجه و اهتمام و به واجبات و پرهیز از گناهان که در زبان دین «تقوا» نامیده میشود، هدف از روزه داری است؛ بنابراین اگر کسی پس از ماه مبارک رمضان دریافت که به این مرحله از خودسازی نرسیده که واجبات را به آسانی انجام دهد و به راحتی از گناه درگذرد، معلوم میشود از ماه رمضان به خوبی استفاده نکرده است.

میرزا مهدی با آب و تاب شروع به نقد فلسفه و منطق می کنند، بعد از اتمام، علامه طباطبائی می فرمایند: این انتقاد شما شکل چندم قیاس اقترانی بود. اکثر انسانها، علم بر گفتار یا تفکر غلط خود ندارند یا آن را صحیح میپندارند، اما با دانستن علم منطق هر انسان میتواند تفکر غلط یا باطل را تشخیص دهد و آن را بشناسد، با چنین شناختی میتوانیم راه اندیشه را بر خود هموار سازیم و از تفکرات و سخنان غلط بپرهیزیم. میدانیم که ما علمی داریم به نام علم اخلاق که قصد دارد مشخص کند سعادت چیست؟ متفکرین اسلامی در خصوص فلسفه علم تعریفاتی را مطرح ساختهاند.برخی فلسفه علم را چنین تعریف میکنند که:فلسفه علم، عبارت از تبیین اصول و مبانی، و به اصطلاح«مبادی»علم دیگر است.و بعضا مطالبی از قبیل تاریخچه، بنیانگذار، هدف، روش تحقیق، سیر، تحول آن علم نیز مورد بررسی قرار میگیرد نظیر همان مطالب هشتگانهای که سابقا در مقدمه کتاب، ذکر و به نام «رؤوس ثمانیه»(تعریف، موضوع، فایده، مؤلف، ابواب و مباحث، مرتبه، غرض، نحوه تعلیم)نامیده میشده است.

بررسی پیشین به روشنی ثابت کرد که خردورزی زیر بنای شرایع آسمانی به ویژه شریعت خاتم را تشکیل میدهد؛ ولی گروهی از مسلمانان صدر اسلام که اندیشههای خرافی را از پدران به ارث برده بودند، بحث و جدل در معارف و عقاید را نوعی مخالفت با شریعت تلقی میکردند و کم کم مسأله تفکیک خرد از شریعت پدید میآمد؛ برای مثال حریت و آزادی انسان در رفتار، اساس شرایع آسمانی را تشکیل میدهد، و اگر انسان را مجبور و فاقد آزادی بیندیشیم، اعزام پیامبران و رنج مصلحان لغو خواهد بود. 1. فرد محبوب، موضوعیت و اهمیت ویژه دارد و تنها یک فرد خاص، میتواند نیمه گمشده فرد باشد و به او کمال خاص را ببخشد.

9. مزایای شغلی بهتر:با توجه به اعتماد افزونتری که جامعه به فرد متاهل دارد استقبال بیشتری برای استخدام و به کار گیری او خواهد داشت. وقتی این فیلسوفان با موضوعات اجتماعی روبرو می شوند، ادا می کنند که هیچ کس نمی داند به عنوان مثال آیا تبلیغات فرد نژادپرست یا فرد قایل به تبعیض جنسی موجب آثار بدی می شود یا نه، زیرا آنها فرض را بر این می گذارند که هیچ کس نمی داند آیا چیزی که واقع علت چیزی دیگری می شود یا نه. چنین مصنوعی، همانگونه که ما مرتب نمونه های آن را در جهان پیرامونی خویش می بینیم، از بناها و پلها و قصرها گرفته تا آسیابها و خودروها و موشکها، هریک پس از زمانی از میان می روند؛ زیرا خالق آنها همان یکبار آنها را آفریده و رها کرده است.

روش هایی که از طریق آن مارک های موجود در سبد سهام یک شرکت به هم مربوط می شوند را برای شما تجزیه و تحلیل می کنیم و مدل معماری مورد نیاز شما را با استفاده از آزمون ها و جلسات متعدد به وجود می آوریم. هشام بن حکم می گوید: امام صادق فرمودند: کسی که در ماه رمضان آمرزیده نشود تا ماه رمضان آینده آمرزیده نمی شود مگر در عرفات در مراسم حج حاضر شود. ماه پاکسازی قلب و روح و ماه خود سازی است.

ماه صاف کردن قلب و دل از پلیدی هاست. در باب فضیلت روزه ماه مبارک رمضان، علت وجوب سی روز روزه، فواید روزه، مراتب و درجات آن، نیز خصایص ماه مبارک رمضان بحث کرده و در پایان، تعدادی از دعاها و اعمال ماه مبارک رمضان را آورده است. پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد بن عبدالله ص در توصیف ماه رمضان می فرماید: «وَ هُوَ شَهْرُ اَلْإِنَابَةِ» ماه رمضان ماه انابه است. باز امام سجاد (علیه السلام) در دعای وداع با ماه رمضان می فرمایند: درود بر تو ای همسایه ای که دلها (بر اثر عبادت و بندگی) در آن نرم و فروتن گردید و گناهان (بر اثر آمرزش و عفو خدای متعال) در آن کم شد.

خداوند میفرماید: «یا بنی آدمَ خَلَقْتُ الأَشیاء لِأَجلِکَ و خلقتک لِأَجلی«۱»؛ ای پسر آدم! راغب اصفهانی در مفردات خود در توضیح این کلمه می نویسد: «النوب رجوع الشی مره بعد اخری و الانابه الی الله تعالی الرجوع الیه بالتوبه و اخلاص العمل.» توبه بازگشتن به سوی چیزی است مرتبه ای بعد از مرتبه دیگر و انابه به سوی خداوند بازگشتن به سوی اوست با توبه و اخلاص عمل. ماه رمضان بهترین فرصت برای دریافتن حضور خداوند و انس و ذکر و دعا و استغفار و بازگشت به سوی اوست. رسول خدا در خطبه شعبانیه می فرمایند: بدبخت کسی است که از غفران الهی در این ماه بزرگ محروم بماند.

خلاصه بیانات آیت الله دستغیب در شرح و تفسیر خطبه شعبانیه پیامبر اکرم-صلی الله علیه و آله- در فضیلت ماه مبارک رمضان است. ماه تخلیص خویشتن از شر گناهان و نجات یافتن و حرکت در مسیر فلاح و رستگاری و سعادت است. راغب اصفهانی می نویسد: محص به معنای تخلیص و رهایی شئ از عیب است. یکی دو جلسه این داستان بود و از فردید اصرار و از آقایان انکار تا اینکه ختم به خیر شد. غفران و مغفرت این است که انسان از عذاب و عقاب مصونیت پیدا کند، خدای متعال از تقصیرات او درگذرد، گناه او را بیامرزد و استغفار، تقاضای این وضعیت است از پروردگار با گفتار و کردار.

پیامبر گرامی اسلام فرموده اند خدای متعال در سراسر ماه رمضان می گوید: آیا استغفار کننده ای هست تا گناه او آمرزیده شود و به مغفرت برسد؟ البته در مقام جدل، فیلسوفان تحلیلی ادعا کردهاند که فیلسوفان قاره ای نیز عنایت چندانی به تاریخ نداشتهاند. بعضی از آنها سعی کردهاند درونمایهای منظم و کلی، معنا و سیر خاصی برای تاریخ پیدا کنند. همچنین در جای دیگر فرموده اند: فرشتگان الهی روز و شب برای روزه داران در ماه رمضان طلب آمرزش می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید