فرایند شکلگیری رشد اخلاقی کودکان

حسین پار در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، با تبریک روز تربیت بدنی و ورزش، اظهار کرد: بر اساس تعاریف “تربیت بدنی” فرایندی آموزشی تربیتی است که هدف آن بهبود رشد انسان از طریق فعالیت های جسمانی است. ورزش قوانینی کاملاً مشخص دارد که از طریق انجمن ها یا فدراسیون ها تنظیم می شود. رشته تربیت کودک یکی از شاخه های رشته فنی و حرفه ای می باشد که امروزه بسیار مورد توجه دختران جوان ما قرار دارد زیرا دختران امروز ما مادران فردای جامعه ما هستند.

اگر ما به این پنج گام عمل کنیم در راهنمایی برای تربیت کودک به ما کمک کرده و باعث می شود والدینی فعال باشیم تا بتوانیم کودکانی خلاق و سازنده پرورش دهیم. حاکمیت قانون الهی که همان حق است، جامعهها را به اتحاد فرا میخواند خداوند میفرماید :«کان الناس امه واحده فبعث الله النبیین مبشرین و منذرین و انزل معهم الکتاب بالحق لیحکم بین الناس فیما اختلفوا فیه و ما اختلف فیه الا الذین اوتوه من بعد ما جاءتهم البینات بغیا بینهم فهدی الله الذین آمنوا لما اختلفوا فیه من الحق باذنه و الله یهدی من یشاء الی صراط مستقیم» «مردم (در آغاز) یک دسته بودند (و تضادی در میان آنها وجود نداشت) به تدریج جوامع و طبقات پدید آمد و اختلافات و تضادهایی در میان آنها پیدا شد، در این حال خداوند، پیامبران را برانگیخت تا مردم را بشارت و بیم دهند و کتاب آسمانی که به سوی حق دعوت میکرد با آنها نازل نمود تا در میان مردم در آنچه اختلاف داشتند داوری کند.

توجه مستقیم خطابات قرآنی و بقیه کتب آسمانی به انسان، نشان از توجه عمیق و دقیق همه ادیان الهی به ویژه اسلام به نفس انسانی و ابعاد مختلف وجودی او است. تربیت در اسلام دارای راه و رسم منسجم و کاملی است. در ابتدا با فصل کلیات آغاز میشود و سپس در ادامه به مفهومشناسی تربیت پرداخته و در فصل بعدی با عنوان نقش خانواده در تربیت مذهبی کودک مطالبی بیان شده است و در پایان پژوهش، فصل سوم با عنوان نقش اجتماع در تربیت مذهبی کودک مطالبی آورده شده است. قبل از اینکه در مقابل فرزند خود داد بزنید یا عصبانی شوید، به این نکته فکر کنید: آیا دوست دارید وقتی کودک شما عصبانی شد، اینطور با دیگران برخورد کند؟

امّا بیان این نکته لازم است که تعلیم و تربیت اسلامی با علم تعلیم و تربیت کاملاً منطبق نیست. بر اساس مقالات منتشر شده در مجلهی آکادمی رشد و تربیت اطفال در ایالات متحده، زمان مناسب برای استفادهی تفریحی کودکان از وسایلی مانند تلویزیون و کامپیوتر نباید از 2 ساعت در شبانهروز تجاوز کند. آمده است: پداگوژی (تعلیم و تربیت) از ریشه یونانی است و آن وظیفه بردهای بوده است که اداره و هدایت اطفال را به عهده داشته است. پار خاطرنشان کرد: سلامت جامعه شهری و شهروندان در گرو پرداختن به مسئله مهم تربیت بدنی است و بر اساس طرح جامع ورزش کشور، ورزش همگانی در حیطه اختیارات شهرداری ها می باشد.

پار با اشاره به تعریف ورزش شهروندی که در واقع همان ورزش همگاني و ورزشي است كه همه شهروندان امكان استفاده از آن را داشته باشند، گفت: خدمات ورزش شهروندي که از سوی شهرداریها باید صورت گیرد؛ عبارت است از دسترسي آسان در همه مناطق شهرداری به خدمات ورزشی، قيمت مناسب و ارزان براي همه اقشار، ايجاد اماکنی با استانداردهاي ورزشي با کیفیت و ايمن و در خور شأن شهروندان و توجه به ورزش های بومی محلی خاص منطقه در احداث این اماکن است. از دیگر مسائلی که مورد توجه بسیاری از اندیشمندان و مربیان دستاندرکار تدوین رویکردها و روشهای تربیت اخلاقی و ارزشی است، مسئله تبیین دقیق روشها و رویکردهای مناسب برای تربیت اخلاقی است و این تبیین نیز منوط به کیفیت پاسخی است که به پرسش از امکان تربیت اخلاقی داده میشود.

با توجه به آن چه گفته شد روشن است که منظور از تربیت دینی هرگز ایجاد روحیه و میل مذهبی در کودک نیست، چرا که این میل مانند دیگر غرائز خود به خود و به صورت تکوینی در وجود کودک نهاده شده است و نیازی به ایجاد ندارد، آن چه از نظر تربیت مهم است، زمینهسازی برای شکوفایی این بعد فطری و سپس تقویت آن است. چون و چرا هم ندارد. 1-اکتسابی (غیر فطری) بودن اخلاق و فضیلت های اخلاقی :کانت نیز چون ارسطو از جمله فیلسوفانی است اخلاق و فضیلت های اخلاقی را اکتسلبی و آموزش پذیر میداند. بعضی از فلاسفه تعلیم و تربیت چون «امانوئل کانت»(Immanuel Kant) مشکل تعریف و تربیت را به مشکل بودن ماهیت تربیت ربط میدهند و معتقدند: برخلاف آنچه مردم تصور میکنند تعلیم و تربیت بزرگترین و دشوارترین مسائل مبتلا به انسان است.

در گرایش تربیت بدنی مختص به معلولین تمرکز عمده روی افرادی است که با معلولیت دسته و پنجه نرم میکنند. ورزش را می توان به عنوان هر فعالیتی طبقه بندی کرد که برای رقابت به تلاش و مهارت بدنی خاصی نیاز دارد. زیرا اعتقادات را به دو گونه می توان مورد لحاظ قرار داد. زیرا غالب دانشمندانی که در حیطه تعلیم و تربیت صاحب رای میباشند، هم در تعریف و ماهیت علم تعلیم و تربیت و هم در ابعاد و ویژگیهای آن اختلاف نظر دارند. زیرا هنوز درباره محتوا و روش آن اتفاق نظر مشخصی وجود ندارد و علم بودن آن مورد تردید میباشد.

وی معتقد است، مردم هنوز درباره معنای واقعی این دو اختلاف نظر دارند. بسیاری از آنها حتی در علمیّت تعلیم و تربیت یا آموزش و پرورش، مانند دیگر علوم، اتفاق نظر ندارند. برخی دیگر از فلاسفه تعلیم و تربیت در تعریف «تربیت» و «آموزش و پرورش» با مشکل مواجه شده تا جایی که افراد صاحبنظری مانند پیترز (R. ، تنیسورهایی مانند نواک جوکوویچ و رافائل نادال و ورزشکارانی مانند اوسین بولت و مو فره. این فعالیت می تواند در برابر یک فرد یا یک تیم توسعه یابد. این اصل جوهره ی اساسی رفتار یک فرد دین دار را تشکیل می دهد و مهم ترین اصل ایجاد تمایز تربیت دینی از دیگر رویکردهای تربیتی به شمار می آید.

بنابراین معنا از تربیت، اهلیّت این فرد به اصطلاح مربی را هم میتوان تکنیک دانست، هم کاری هنری، و هم ناشی شده شده از فلسفه و نیز علم. این کارشناس ارشد تربیت بدنی تصریح کرد: تفاوت تربیت بدنی با ورزش در آن است که در ورزش، فرد اسیر رقابت و در نتیجه فشار بیش از حد جسمانی و روانی به منظور ارضای احساس برتری جویی می شود، اما تربیت بدنی اینگونه نیست. اما هشت سال اول زندگی بسیار در آینده و سرنوشت روانی و شخصیتی او تاثیر گذار است. پس منطقاً این برنامه باید در تمام شئون زندگی او منطبق باشد.

سرّ این واقعیت به طور اجمال این است که، اساساً دین را برنامه زندگی بشر دانستهاند. به همین منظور در قرآن و سنت برای انسان یک برنامه زندگی کاملاً منسجم و نظامدار طراحی شده است. کودک در سنین اول زندگی خود فاقد هر گونه ادراکی است. اگر فقط یک راه برای تربیت کودک داشته باشیم آن راه حفظ تعادل است . وظیفهی تربیت این است که سلامت روانی افراد را حفظ نموده و وجدان آنها را برای آن که دارای احساس و شعور دقیق و رقیق گردند، تغذیه کند. افزون بر آن که این افراد میتوانند به مدیران فعال در تمام حوزههای اشاره شده مشاوره ارائه دهند.

آنگاه به برخی ویژگیهای آن اشاره نموده و در آخر ارتباط آن را با اسلام بیان خواهیم کرد. دین مقدس اسلام دارای نظامی فراگیر و شامل است. به نحوی که هر متخصص متعهد و منصفی از هر فنی، به نحوی با نظرات دین اسلام سروکار دارد. انسان برای بهره بردن از آن برنامه کامل، سالم و همه جانبه باید تحت یک تربیت صحیح و البته فراگیر به نحوی که تمام طول عمر او و همه جوانب و ابعاد انسانیاش را در بر گیرد، باشد. 2013)تربیت بدنی ، ورزش و علوم ورزشی در یک جامعه در حال تغییر. درس های رشته تربیت بدنی چیست؟

و به خصوص حوزه تعلیم و تربیت اشراف دارد. بهتر خواهد بود.یکتعداد از فامیل های وجود دارد. منظور از نقادی، بررسی فرهنگ و تعیین و تفكیك عناصر مطلوب از نامطلوب است.7 – رعایت هنجارها:ایفای نقش متربی نیز به هدایت و پیگیری مربی نیاز دارد و مربی برای توفیق در ایفای نقش متربی، نیازمند توجه به یافته های علمی و آموزشی و هنجارهای مربیگری است. هردو آنها نیازمند توجه و پیگیری هستند و نیاز به سرگرمی و خلق خلاقیت هستند . به عنوان مثال ، ورزش های گروهی به آنها کمک می کند تا به احترام دیگران احترام بگذارند ، در یک هدف تیمی سهیم باشند و به عنوان عضوی سازنده تیم ، معاشرت کنند.

این ورزش طرفداران و تماشاگران زیادی دارد که می توانند بر روی مجریان تأثیر بگذارند و به آنها انگیزه دهند تا در بهترین حالت رقابت کنند. در این فضا دو دیدگاه به چشم میخورد یک دیدگاه معتقد است احکام اخلاقی در عالم وجود دارند و عقل عملی آنها را کشف میکند. او در بین ابداعات بشر دو مورد را از بقیه مشکلتر میداند، هنر مملکتداری یعنی حکومت، و هنر تعلیم و تربیت. بارزترند؛ وهماهنگی دو نهاد تربیتی خانه ومدرسه ونقش معلم درتربیت اجتناب ناپذیر است. امّا درباره علم تعلیم و تربیت این وضع قدری متفاوت است.

دیدگاهتان را بنویسید