“شکل آغازین جهان” از مباحث اصلی در کیهانشناسی معاصر است – خبرگزاری مهر

نتيجه عملي هر دو نظريه در ميدان هاي گرانشي ضعيف، يكي است اما نظريه نسبيت عام، در ميدان هاي قوي گرانشي همانند نزديكي يك ستاره، توانسته مواردي را توجيه كند كه نظريه گرانش عمومي نيوتن، قادر به پاسخ گويي به آن ها نيست155 و بدين ترتيب امروزه در مطالعات كيهان شناسي كه با اجرام بسيار سنگين سر و كار دارد، نظريه نسبيت عام اهميت فراواني يافته است. این مشاهده دیدگاه «انبساط عالَم» را بنا نهاد که امروزه یکی از پایه های اساسی کیهان شناسی نوین است. نه اطلاعات با تعریفی که ارائه دادیم یکی از خواص وجود است نه اینکه عین وجود باشد مثل اینکه بگوئیم از خواص امواج الکترومغناطیس این است که این امواج سرعتشان برابر سرعت نور است پس حالا بگوئیم این امواج عین سرعت نور است ، از نظر منطقی معنی ندارد ؟

پس نظریه اطلاعات مجموعه آگاهی که می تواند در زمره ساینس قرار بگیرد یعنی هم سنخ با ساینس است با همان ارکان ساینس ، آیا این آگاهی عین وجود است یا به عبارتی این آگاهی عین جهان و کیهان است؟ یعنی جهان حاوی موادی است که بین آنها قوانینی برقرار است که طبق اسلوب ریاضی قابل پردازش است که انسان می تواند بدان اشراف پیدا کند یعنی این یک خاصیتی است که در بین مواد در جهان قرار دارد، که اینگونه است ، چگونه بگوئیم آگاهی عین وجود است؟ آیا می شود ساینس را محک کتب آسمانی قرار داد؟

اوست آنکه خورشید را درخشان و ماه را تابان قرار داد و اندازه حرکت ماه را در منازلی معین کرد تا شمار سالها و حساب را بدانید اینها را خدا جز به حق نیافرید . در دهه 1920 ستاره شناس امریکایی، ادوین هابل (1889-1951) متوجه شد کهکشان ها، مجموعه های ستاره ای کاملا مستقلی هستند که در فواصل بسیار عظیمی از ما قرار گرفته اند و عضو کهکشان راه شیری نیستند. مرحله دوم المپیاد نجوم حدود ۷۰ روز پس از مرحله اول و در دهه اول اردیبهشت سال بعد برگزار می­شود.

به خاطر كارآيي بالاي هيئت بطلميوسي در محاسبات نجومي همانند تعيين زمان طلوع و غروب خورشيد و پيش بيني دقيق رويدادهايي همانند كسوف و خسوف و مطابقت داشتن با مشاهدات عادي، اين نظريه در حدود 1500 سال بر انديشه نجومي بشر حاكم بود و مخالفت جدي با آن صورت نمي گرفت تا اين كه «كوپرنيك»146 در قرن شانزدهم يك طرح خورشيد مركزي پيشنهاد كرد كه در آن خورشيد در مركز منظومه شمسي قرار دارد و زمين مانند يكي از سيارات، روي مدارهاي دايروي حول آن حركت مي كند147.

براي نخستين بار كپلر بيضي را به جاي دايره در تشريح مدار سياره مورد استفاده قرار دارد149. فیلسوفانی چون افلاطون و ارسطو در مورد کیهان نظراتی ارائه دادند. کارونه با محورقرار دادن تیمایوس ، فیلبس ، سیاست مدار ، و قوانین و با این فرض تحقیق خود را آغاز می کند که کیهان شناسی افلاطون در این محاورات مبنای جدیدی برای نظریه اخلاق او فراهم می کند که فاقد نقص های آثار میانی افلاطون است. اطلاعات یعنی آگاهی و آگاهی یعنی ادراک توسط شعور،حوزه آگاهی در کدام یک از سه رکن واقع است ،آیا در زمره متافیزیک است یا در حوزه ریاضیات است یا در حوزه آزمایش و تجربه و نمود حسی ، گوئی این سوال نوعی سفسطه است چرا که این سه رکن توأم با یکدیگر وقتی که برای انسان معنی پیدا می کند که از آنها آگاهی داشته باشد مادامی که انسان وجود ندارد آیا رکن ریاضیات وجود دارد ؟

از یک جهت، خداوند به نحو بی کران وراء گیتی است، اصطلاح کلامی آن تنزیه، به معنی «شناسایی غیر قابل قیاس خداوند» با موجودات دیگر، است. با ادامه دادن این سیر رو به عقب سرانجام به زمانی در گذشته های دور خواهیم رسید که تمام ماده تشکیل دهنده عالم در یک نقطه بی نهایت کوچک با چگالی تقریباً بی نهایت در دمای بسیار بسیار بالا متمرکز شده بود. اینکه جهان هستی به پایان می رسد یا خیر بستگی به چگالی آن دارد که در کیهان مواد چگونه تقسیم و پخش شده اند. بنابراین کون و فساد به معنای مطلق ممکن نیست.از نظر ارسطو ماده«بعنوان وجود بالقوه، در طبیعت خویش از بین نرفته، بلکه ضرورتا در ورای محدوده کون و فساد قرار دارد.زیرا اگر ماده به وجود میآمد، میبایستی چیزی به عنوان زیر بنا، که ماده از آن پدیدار میگشته و در آن استمرار مییافته، موجود میبوده باشد اما این طبیعت خاص خود ماده است که قبل از تکوین توانست بود.

خوب پس با محکی رئالیستی «ساینس» نظری قابل قبول تلقی نمی شود، اینجا یک برخورد دیگری هم داریم مراوده دو رکن از سه رکن یعنی متافیزیک و ریاضیات ، آیا این دو ترکیب ترکیبی رئالیستی بدست می دهد ، ایده ها ، ایده های متافیزیکی با اثباتها و الگوریتم های ریاضی و منطقی که نمودی در آزمایشگاه نداشته باشند،بالتبع در حوزه «ساینس» قرار نمی گیرند و به نظر به رکن ریاضیات نزدیکترند ،اگر در آزمایشگاه هم تجربه شوند آنگاه در زمره ساینس قرار می گیرند .

در سری اول برنامه تلویزیونی «پرسمان» با موضوع «قرآن و علوم طبیعی» طی نه قسمت، به تعدادی از اشارت علمی قرآن کریم در حوزه های نجوم و کیهان شناسی پرداخته و بخشی از سوالات قرآنی و علمی مخاطبان پاسخ داده شد که قسمت های مختلف این برنامه را میتوانید از اینجا مشاهده بفرمایید. امواجی که توان ردیابی و آشکارسازی آن توسط رادیو وجود دارد هر چند هنوز ردیابی نشده باشند ،در اینجا اصالت با امواج است یا با رادیو ، به نظر در اینجا از گونه ای خاص از امواج صحبت به میان می آید که قابلیت آشکارسازی توسط رادیو را دارند همه از یک سنخند،پس با این تفسیر می توان گفت اطلاعات مجموعه مفاهیمی است که انسان می تواند آن را در حوزه «ساینس» وارد کند یعنی دارای آن سه رکن هستند هر چند هنوز قرار نگرفته باشند آیا این اطلاعات ذهنی است؟

حال سوال اینجاست که آیا می شود حوزه آزمایشگاه و تجربه را در حوزه اطلاعات صرف وارد کنیم .؟ صرف دانستن انسان، یا نه، چیزی که انسان می تواند کشف کند و آشکارسازی کند هر چند هنوز هم موفق نشده باشد در زمره این آگاهی قرار می گیرد،اطلاعات بدین تعریف یعنی چیزی که انسان می تواند آن را در حوزۀ «ساینس» وارد کند هر چند هنوز نکرده باشد . سوال دیگر که مطرح است باید ببینیم اطلاعات بین این سه رکن معرفی شده یعنی متافیزیک،ریاضیات و تجربه و مشاهده ، در کدام حوزه قرار می گیرد ؟ با در نظر این حقیقت علمی که جهان در حال انبساط است، مفاد آیه شریفه فوق به روشنی نشان دهنده اعجاز علمی قرآن کریم و نازل شدن آن از سوی خالق هستی است که به همه جزئیات آفریده خود آگاهی دارد و بخشی از آن را در قرآن کریم به عنوان آیه و نشانه قدرت خود بیان فرموده است باشد که بندگان پند گیرند.

در این آیه شریفه، به این نکته اشاره شده است که آسمان در حال گسترش و انبساط است. یا در این نظریه اطلاعات عنوان شود که جهان یک تک اندام وار زنده است و شعور دارد؟ برخی از دانشگاهها رشته ستارهشناسی را از مقطع کارشناسی ارایه میکنند و هر یک از آنها ممکن است در گرایش خاصی تمرکز بیشتری داشته باشند. نجوم و ستارهشناسی از مهمترین علوم در عصر حاضر است و کشورهای مختلف جهان برای تحقیق و توسعه در این علم هزینههای زیادی کردهاند. موسسه آموزشی کیهان که به عنوان اولین مرجع تخصصی در کنکور ارشد و دکتری روانشناسی و مشاوره شناخته می شود، برای درس روانشناسی مرضی (آسیب شناسی روانی) قسمت های مهم و کاربردی منابع و رفرنس های اصلی را در قالب جزوه برای راحتی شما داوطلبان عزیز در 2 جلد تهیه کرده است که در کیفیت سنجی انجام گرفته برای کنکور ارشد روانشناسی 99 با پوشش دهی 75 درصدی از سوالات پر تکرار کنکور به همراه نکات مهم، جزو بهترین جزوات برای استفاده داوطلبین عزیز محسوب می شود.چرا که طبق گزارشات رتبه­ های تک­ رقمی کنکور در این درس به طور میانگین 65 درصد کسب کرده اند.در کنار این موارد ، تغییراتی نیز در صفحه بندی جزوه ایجاد شده است، به این امید که کار حاشیه نویسی و یادداشت برداری از مطالب برای داوطلبان گرامی ساده­ تر شود و به افزایش بازدهی مطالعاتی کمک شود.

با توجه به این که از قواعد تفسیر علمی، استفاده از موارد قطعی علوم است و بر مبنای تئوری های ظنّی، نمی توان آیات قرآن را تفسیر کرد135 از این رو بیشتر هدف ما در مباحث مربوط به کیهان شناسی بیان دیدگاه قرآن کریم به طور خلاصه است و انطباق یا عدم انطباق آن با یک تئوری علمی هدف ما نیست و اگر اسمی از یک تئوری آورده شود، تنها به صورت احتمالی که می تواند مورد توجه قرار بگیرد، بیان می گردد.

دیدگاهتان را بنویسید