رشته تربیت کودک

ظاهر آیات مورد بحث، ساکت از قضاوت در مورد پذیرش یکی از دو دیدگاه بالا است (والله یعلم) اما شک و شبههای نیست که بسیاری از آگاهیها که فلش به سوی عمل دارد در صورتی که منجر به عمل نشود چونان درخت بیمیوه است که تنها سایهای میافکند. در صورتی که فرایند اختیاری نوع دوم تربیت نامیده می شود. اگر شما در کودکتان چنان الگویی از کتک زدن مشاهده می کنید، که هربار باید به سرعت و قاطعانه دخالت کنید، بهترین راه برای تربیت کودک یک ساله این است که او را از محل تماس با دیگر کودکان خارج و مدت کوتاهی در آغوش خود نگه دارید و در این ضمن بگویید کتک زدن ممنوع!

درک شخصیت و خلق و خوی کودک یکی از اصلی ترین شیوه های تربیتی مناسب کودکان است که سبب شناسایی بهتراستعدادها و تمایلات کودکان نیز می شود.روش های متفاوتی برای تربیت کودک وجود دارد که والدین می توانند با آگاهی از آن ها کودکان خود را تربیت کنندو یک روش قطعی و صحیح برای تربیت کودکان وجود ندارد. در تربیت کودک یک ساله بایستی کودک در محیطی قرار بگیرد تا به آسانی بتواند رفتار درستی از خود نشان دهد به این معنا که محیط خانه باید طوری آراسته شود تا ضمن اینکه کودک در اطراف گشت و اکتشاف میکند، هم ایمنی او و هم ایمنی لوازم و اموال شما حفظ شود.

احادیث تربیت کودک در اسلام از بزرگان دین و پیامبر گرامی حصرت محمد (ص) نقل شده اند حدیث پیامبر درباره تربیت کودک بسیار زیبا و آموزنده است و توصیه می شود احادیث تربیت کودک را در ادامه بخوانید. در این بخش از خانواده پلاس نمناک به شما خواهیم گفت که در مورد چه موضوعاتی نباید با کودکتان صحبت نمایید. متأسفانه امروزه در خانواده ها جا افتاده که فرزند را باید دوست خود بدانیم اما بچههای ما دوستان ما نیستند و ما نباید درباره تمام مسائل رخ داده و مشکلات و نگرانی هایمان با کودکان خود حرف بزنیم. صحبت کردن با سایر والدین صرف وقت با سایر کودکان یک ساله و مشاهده بازی کودکان سنین مختلف با یکدیگر میتواند مفید باشد.

بدین سان، بعد مادی و زمینی انسان، همان سان که میتواند مانع و بازدارنده رسیدن وی به کمال و سعادت باشد، میتواند زمینه و بسترساز کمال و رشد عنصر معنوی و متعالی او به شمار رود. بنابر این می توان بسیاری از مباحث تربیتی را نسبت به اخلاق لا بشرط و بی جهت دانست بدین معنا که هر نظام اخلاقی که پذیرفته شود نظام تربیتی به حال خود برقرار باشد. تأمل در آیات رسالت و پیامبری میرساند که تمامی آنچه را که در شئون ربوبیت خداوند و برآیندهای آن برشمردیم، درباره پیامبران الهی نیز میتوان دریافت؛ بدین معنا که قرآن کریم از یک سو کار تزکیه و مقام پیامبران را به این دلیل که مربیان اخلاقی و تزکیه کنندگان انسانها هستند تقدیس میکند و میستایدـ لحن منّت گذارانه آیه اخیر میتواند ناظر به همین معنا باشد ـ .

از نظر ایشان ، هشت سال اول زندگی در تعلیم و تربیت کودک تاثیر گذار است و میتواند آینده ای بهتر و یا بدتر را برای او رغم بزند. آری بخشی از مردم در آغاز با متن جذاب وحی آشنا میشدند و آنگاه پیامبر یا امام مامور را برانداز میکردند و به افعال و حالات او نظر کرده و بر ایمان پایدار میماندند. «مثل الذین ینفقون اموالهم فی سبیل الله کمثل حبه انبتت سبع سنابل فی کل سنبله مئه حبه و الله یضاعف لمن یشاء و الله واسع علیم .» (بقره/162) «مثل کسانی که اموال خود را در راه خدا انفاق میکنند همانند بذری هستند که هفت خوشه برویاند که در هر خوشه، یکصد دانه باشد و خداوند آن را برای هر کس که بخواهد (وشایستگی داشته باشد) دو یا چند برابر میکند (ازنظر قدرت و رحمت) وسیع و (به همه چیز) دانا ست .

رسول اكرم – صلي الله عليه و آله – فرمود: هنگامي که دختر بچه اي شش ساله شد، پسر بچه اي او را نبوسد و همچنين زنها از بوسيدن پسر بچهاي كه سنش از هفت سال تجاوز كرده است، خودداري كنند. ؛ از روایات اسلامی استفاده میشود که آغاز تعلیم مدرسهای کودک در هفت سالگی است. رفتاری غیرخودخواهانه از خود نشان ندهید. نوجوانان تمایل دارند کمتر از والدین و بیشتر از همسن و سال خود به عنوان الگو استفاده کنند. رسول خدا – صلي الله عليه و آله – فرمود: كسي كه دختر بچه خود را شادمان كند مانند كسي است كه بندهاي را از فرزندان (حضرت) اسماعيل، آزاد كرده باشد، و آن كس كه پسر بچه خود را مسرور و ديده او را روشن كند مانند كسي است كه از خوف خدا گريسته باشد.

رسول اكرم – صلي الله عليه و آله – فرمود: به فرزندان خود احترام كنيد و با آداب و روش پسنديده با آنها معاشرت نماييد. كانَ رسول الله – صَلَّي اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِه – يَقْدِمُ مِنَ السَّفرِ فَيَتَلَقّاهُ الصِّبيانُ … دَعِيَ رسول الله – صَلَّي اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِه – اِلي صَلوةٍ وَ الْحَسَنُ – عَلَيْهِ السَّلامُ – مُتَعَلِّقُ بِه فَوَضَعَهُ … النَّبيِّ – صَلَّي اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِه – نَظَرَ اِلي رَجُلٍ لَهُ ابْنانِ فَقَبَّلَ اَحَدَهُما وَ تَرَكَ الآخَرَ. قالَ رَسُولُ اللهِ – صَلَّي اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِه – : اِذا نَظَرَ الْوالِدُ اِلي وَلَدِه فَسَرَّهُ كانَ لِلْوالِدِ عِتْقُ نَسْمَةٍ.

قَبَّلَ رَسُولُ اللهِ – صَلَّي اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِه – الحَسَنَ و الْحُسَيْنَ – عَلَيْهِما السَّلامُ – فَقالَ: الْاقْرَعُ بْنُ حابِسٍ اِنَّ لي عَشْرَةًمِنَ الْاَوْلادِ ما قَبَّلْتُ واحِداً مِنْهُمْ. وَ الْمَعُوَنَةِ عَلى طاعَتِهِ فیکَ وَ فى نَفْسِهِ … قال رسول الله – صَلَّي اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِه – : اَكْرِمُوا اَوْلادَكُمْ وَ اَحْسِنُوا آدابَكُمْ. قال الامام الصادق – عَلَيْهِ السَّلامُ – : بادِرُوا اَحْداثِكُمْ بِالْحَديثِ قَبْلَ اَنْ يَسْبِقَكُمْ اِلَيْهِمُ الْمُرْجِئَةُ. قال الامام الباقر – عَلَيْهِ السَّلامُ – : يُحْفَظُ الْاَطْفالُ بِصلاحِ آبائِهِمْ. قال الامام الصادق – عَلَيْهِ السَّلامُ – : اِعْدِلُوا بَيْنَ اَوْلادِكُمْ كَما تُحِبّونَ اَنْ يَعْدِلُوا بَيْنَكُمْ. قالَ رَسُولُ اللهِ – صَلَّي اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِه – : اِذا واعَدَ اَحَدُكُمْ صّبِيَّهُ فَلْيُنْجِزْ.

قالَ رَسُولُ اللهِ – صَلَّي اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِه – : رَحِمَ اللهُ والِدَيْنِ اَعانا وَلَدَهُما عَلي بِرِّهِما. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: «سَمُّوا أَوْلادَکُمْ أَسْمآءَ الْأَنْبِیآءِ وَ أَحْسَنُ الْأَسْمآءِ عَبْدُاللّهِ وَ عَبْدُالرَّحْمنِ.» فرزندانتان را به نامهاى پیامبران نامگذارى کنید؛ و زیباترین نامها «عبدالله» و «عبدالرحمن» هستند. رسول خدا – صلي الله عليه و آله – فرمود: كودكان خود را دوست بداريد و با آنان مهربان باشيد، وقتي به آنها وعدهاي ميدهيد حتماً وفا كنيد زيرا كودكان، شما را رازق خود ميپندارند. امروزه تربیت، امری اكتشافی است و مربی باید خلاق و ابداع كننده باشد و تربیت را از آنجایی شروع كند كه متربی دوست دارد و به جایی ختم كند كه مربی دوست دارد.

یکی دیگر از مشاغلی که هنرجویان این رشته می توانند انتخاب کنند، مربی پیش دبستان است. در چنین جوامعی فرد پس از گذراندن دوره های آموزشی و دریافت گواهینامه مجاز به انجام آن کار هست. ۱- حتما باید در تربیت فرزندمان کاری انجام دهیم . برخی از والدین شیوه ای را بر می گزینند که والدینشان برای تربیت آنان داشته است زیرا می پندارند که این شیوه بر روی آنان تاثیر گذار بوده اما برخی از والدین با شیوه تربیتی که والدینشان برای آنان داشته به هیچ وجه موافق نیستند.

در این گفتار، وارد عملیات شکفتن میشویم که از معرفت آغاز میشود. بقره / 18) «و من کان فی هذا اعمی فهو فی الاخره اعمی و اضل سبیلا» «هرکس دراین (سرای دنیا) کور (دل) باشد، پس در آخرت هم کور (چشم)، است و راه گم کردهتر». همچنین توجه داشت که در برخی مسائل اگر فرصت را از دست دهیم دیگر راه برگشتی وجود ندارد. نمیتوان به امید روزی نشست که فرزند ما بزرگ شود و راه درست را خودش انتخاب کند.

یا بدتر از آن، خودش هم از این واژه برای انجام ندادن کارهایی که نمی خواهد استفاده خواهد کرد. در داخل و بیرون منزل باید فضاها و فرصتها به گونهای ایجاد شوند که کودک بتواند با دویدن و بالا رفتن از اشیای موجود انرژی خود را به مصرف برساند. فرهنگ هلاکویی : تعلیم و تربیت کودک با طناب یا با کلید؟ برای انجام کارهایی که باعث خوشحالی شما به عنوان یک فرد (یا به عنوان یک زن و شوهر) می شود، به عنوان والدین وقت بگذارید.

واکنش تند والدین در مقابل کودکان سبب می شود والدین کودکان خود را تنبیه بدنی کنند و هیچ پیشبرد تربیتی برای کودکان ندارد اما واکنش متعادل باعث می شود تا والدین به نتیجه دلخواه خود در تربیت کودک برسند. این امر باعث ناامیدی کمتر هردوی شما خواهد شد. ولی متاسفانه نیاز به چنین آموزشهایی در امر تربیت کودک مطرح نمیشود. به اعتقاد دکتر فرهنگ هلاکویی سه سال اول زندگی کودک از نظر روانشناسی و تربیتی بسیار حائز اهمیت است و حدود یک سوم شخصیت فرد را میسازد. والدینی که از شیوه تربیتی محبت زیاد در مقابل کودکان استفاده می کنند،باید صحبت بیشتری با فرزندان خود داشته باشند ووقت بیشتری را صرف آن ها کنند .

بعضی کودکان در نحوه ابراز وجود نسبت به دیگر کودکان فیزیکیتر عمل میکنند. فراگیرید که چگونه با کودکان خود رفتار کنید و وظایف شما در قبال آنها چیست. در سرپرستى وى مسؤولیت دارى که ادب او را نیکو کنى و به سوى پروردگارش رهنمونسازى و در فرمانبردارى از او، نسبت به وظایف تو و خودش، یارىاش دهى. با مطالعه کتاب و یا مراجعه به مشاوره و یا روانشناس وظایف خود را فراگیرید. یا با سوئیچ و یا با طناب انداختن و کشیدن به دنبال خود. تفاوت نمیکند آبشخور آن اثر گذاری، شیء، شخص و یا جامعه باشد.

در این فرآیند جسم و روان، حیات دنیوی و اخروی، جامعه و فرد باید به یک میزان پرورش یابند و هیچ یک نباید به بهانه دیگری نادیده گرفته شود. انسانها در جنبه های معنوی یک نحو تعلیمات دارند، و در جنبه های ظاهری و مادی یک نحو دیگر. از سوی دیگر، همانسان که در ربوبیت الهی گفتیم، قرآن، لزوم اطاعت و فرمانبری انسانها از خداوند را از لوازم و برآیندهای ربوبیت خداوند میداند.

دیدگاهتان را بنویسید