ده دانستنی جالب در مورد خورشید – مدیاسافت

دمای هسته خورشید ۱۵ میلیون درجه سلسیوس است و این در حالی است که دمای فتوسفر خورشید ۵۵۰۰ درجه سلسیوس تخمین زده شده است. در مورد جمع بین نظریه قدما در مورد افلاک و مقایسه آن با هفت آسمان در قرآن به نظر می رسد که در هر دوره ای، خواسته یا ناخواسته عده ای تلاش کرده اند که این حقیقت قرآنی را بر علم و دانش آن روز منطبق کنند که این امر برخی تفاسیر مادی را در این زمینه در پی داشته است. یک خطای معروف دید در مورد ماه باعث میشود که ماه در نزدیک افق در بزرگ­ترین صورت به نظر برسد. پس مراد از دو روزی که خدا در آن زمین را آفریده دو قطعه از زمان است که در آن تکون زمین و زمین شدن آن تمام شده.و اگر آن را دو قطعه از زمان خواند، نه یک قطعه، برای این است که دلالت کند بر اینکه زمین در تکون نخستینش، دو مرحله متغایر را طی کرده: یکی مرحله خامی و کالی و دوم مرحله پختگی و رسیده شدن.و یا به عبارتی دیگر: یکی مرحله ذوب بودن، و دیگری مرحله منجمد شدن، و امثال این تعبیرها. دو روز هم – که تتمه چهار روز است – به تقدیر ارزاق.

ولی بعضی (1) گفته اند: ظرف”اربعه ایام”متعلق به حصول ارزاق است، البته تقدیرمضاف هم یعنی کلمه”تتمه”نیز به حال خود باقی است، در نتیجه تقدیر کلام چنین می شود: “و قدر حصول اقواتها فی تتمه اربعه ایام”، یعنی خداوند پدید آوردن ارزاق را در تتمه چهار روز مقدر فرمود، که ظرف چهار روز ظرف برای خلقت زمین و پدید آوردن ارزاق هر دواست. معنای جمله: “ثم استوی الی السماء”و بیان اینکه مفاد کلمه”ثم”تاخر زمانی خلقت آسمان نیست”ثم استوی الی السماء و هی دخان فقال لها و للارض ائتیا طوعا او کرها قالتااتینا طائعین”کلمه”استوی” – به طوری که راغب (1) گفته – وقتی با کلمه”علی”متعدی شود معنای استیلاء و تسلط را می دهد، مانند آیه”الرحمن علی العرش استوی – رحمان بر عرش مسلط است”و چون با کلمه”الی”متعدی گردد، معنای رسیدن به چیزی را می دهد. خداوند بر عرش استیلا دارد; و وقتی كه با «الی» متعدی می شود به معنای قصد است، مانند آیه ی مورد بحث. جهتیابی: اولین نوشتهها در مورد جهتیابی با قطبنما به قرن ۱۱ بازمیگردد و شواهدی وجود دارد که نشان میدهد اروپاییان ۱۰۰ سال بعد شروع به استفاده از قطبنما و جهتیابی توسط میدان مغناطیسی زمین کردند.

و نیز به فرموده رسول خدا (ص):هر شخصی در ماه رجب 100 مرتبه بگوید «أَسْتَغْفِرُ اللّهَ الَّذِی لا إلهَ إِلاّ هُوَ، وَحْدَهُ لا شَرِیکَ لَهُ وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ» و در آخر صدقه ای کنار بگذارد، خداوند مغفرت و رحمت و مغفرت در کارش نصیب می کند و هر کس 400 مرتبه آن را بگوید فضیلت شهیدان را دارد. و این دستور را بعد از پاسخی فرموده که از گفتار مشرکین که گفتند: “قلوبنا فی آکنه”داده بود. ”در این آیه شریفه برای بار دوم به رسول خود دستور می دهد که از مشرکین نسبت به کفر و شرکشان به خدا پرسش نماید که با اینکه آیات و دلایل وحدانیت خدا در خلقت آسمانهاو زمین و تدبیر امر آن دو روشن است، چرا شرک می ورزند؟ این وضعیت هر 53059ر 29 روز یک بار تکرار می شود. 3.نظریه همزادی:ماه همزمان با خورشید،زمین و سایر سیارات و از یک سحابی گازی و غبار تشکیل شده است. آسمان یا سماء و خلقت و جایگاه والای آن در نظام هستی یکی از مفاهیم مهم قرآنی است. محرم، صفر، ربیع الاول، ربیع الثانی (یا ربیع الاخر)، جمادی الاول، جمادی الثانی (یا جمادی الاخر)، رجب، شعبان، رمضان، شوال، ذیقعده و ذیحجه. اما کامپیوترهای پیشرفتهی امروزی در چند ساعت یا چند دقیقه تمام اطلاعات مورد نیاز را در اختیار مهندسان قرار میدهند.

از طرفی دیدگاه عرفانی در مورد “افلاک ِنه گانه” که آنها را عوالمی اثیری می دانند (به خلاف تفسیر صرفاً مادی از کواکب سبعه)، از جهاتی مشابهت به مراتب بالاتری دارد که در قرآن در مورد هفت آسمان مطرح شده اند. از همین روی در تفاسیر قدما هم سعی شده است که هفت آسمان قرآن بر اساس هیئت قدیم تفسیر شود ولی این مطلب با ظاهر قرآن منافات دارد. توضیح این مطلب بر مبنای حرکت چرخشی کند امروزی اش(⅓27روز) دشوار است؛ اما، شاید ماه در ابتدای تاریخش حرکت چرخشی سریعتری داشته یا شاید سرعت چرخش لایه هایش متفاوت بوده و هسته مذابی هم داشته است. انسانی ملکوتی مانند آسمان ملکوتی نشأت گرفت و آفریده شد که در این صورت چندین معنای «ارض» و «سما» مطرح نمیشود بلکه آسمان به معنای مقام قرب و حضور و ملکوت است وارض به معنای کرهخاکی یا مرتبه پست طبیعت است. لکه های خورسیدی به گردابی می مانند که حرکت آن در نیمکره شمالی خورشید در خلاف جهت عقربه های ساعت و در نیمکره جنوبی در جهت عقربه های ساعت است . و اما ایامی که در این آیات برای خلقت آسمانها و زمین آمده، چهار روز است دو روزبرای خلقت زمین، و دو روز برای به پا داشتن آسمانهای هفتگانه، بعد از آنکه دود بود، و اماایامی که در آن اقوات درست شده ایام تقدیر اقوات است، نه خلقت آنها، و آنچه که در کلام خدای تعالی مکرر آمده این است که خدای تعالی آسمانها و زمین را در شش روز آفریده، نه مجموع خلق و تقدیر را.پس حق این است که ظرف مزبور تنها قید برای جمله اخیر است ودیگر نه حذفی لازم می آید، و نه تقدیری، و مراد بیان تقدیر ارزاق زمین در چهار فصل سال است.

دیدگاهتان را بنویسید