دانلود و خرید کتاب فلسفه و عشق، از افلاطون تا امروز

در نتيجه وقتی ما در سن پنجاه سالگی يا شصت سالگی قرار ميگیریم، از این زندگی خسته ميشويم، نه به خاطر معرفت و عرفان بالايي که به آن دست يافتهايم و زندگي دنيا در نظر ما بيمقدار شده است؛ بلکه چون زندگيمان تکراری است و در آن خلاقیت و آفرینش نیست. همچنین اگر مرد هم با توجه به فرمایشات دینی حجاب خود را رعایت کند و مراقب نگاه های خود باشد، به این ترتیب صفا و صمیمیت در خانواده روز به روز بیشتر میشود.بنابراین میتوان نتیجه گرفت که تا چه حد دانستن فلسفه حجاب میتواند بر روی کیفیت زندگی افراد تاثیر گذار باشد.

اگر بنا باشد که همه این مسائل بهعنوان مسائل اصلی یک علم تلقی شود، و بعضی از آنها بهصورت تطفل و استطراد نباشد، باید موضوع این علم را خیلی وسیع در نظر گرفت و شاید تعیین موضوع واحد برای چنین مسائل گوناگون، کار آسانی نباشد. از این رو اگر به این نکته که یکی از نکات فلسفه حجاب است توجه شود، هم مردان و هم زنان راحتتر میتوانند غریزه جنسی خود را کنترل کنند و از این رو با ذهن و روان آزادتری به دنبال بهترین شریک برای زندگی خود میگردنند. به نوعی دیگر میل جنسی، هر چه از آن بیشتر استفاده شود، کنترل آن سختتر شده و سرکشتر میشود و از این رو میتواند آسیبهای مختلف جسمی و روحی را به افراد وارد کند.

چرا اسلام فقط زنان را محدود می کند؟ چرا حجاب سبب سلامت جامعه است؟ برای آنکه بتوانیم جامعه ای سالم تر و زندگی پایداری داشته باشیم، با توجه به آیات قرآن زن و مرد باید حجاب خود را رعایت کنند. کمتر کسی است که زمانی خود را با این سؤال مهم که معنا و هدف از زندگی چیست روبهرو ندیده باشد. معظمی در رابطه با راهکارهای صحیح برخورد با دخترانی که تقید چندانی به حجاب ندارند، گفت: به نظر من باید رفتار مردم را بر عهده خود آنها گذاشت؛ مثلا در روز تاسوعا و عاشورا رفتارهای خودجوش آنها قابل تقدیر است، همین طور در روز شهادت حضرت زهرا(س) با وجود اینکه روز تعطیل مردم است، اما می توانیم حزن و اندوه را در رفتارها و برخوردهای آن ها ببینیم، در مقابل در اعیاد و ولادتها هم شادی را در مردم می بینیم.

زنای مرد جرم نبود در حالی که زن زناکار را می کشتند. باید بتوانیم اوصاف کیفی موضوعی را مدل کرد و نیز بیان نمود که این اوصاف کیفی چه تناسبات کمّی ای دارند و این تناسبات کمّی درچه صورتی تناسبات مطلوب است و درچه صورتی تناسبات مطلوب نیست و برای اینکه شیء را به طرف تناسبات مطلوب بهینه کنیم باید از کجا و به چه نسبتی تصرفات و تغییرات انجام داد.

در کتاب “فلسفه زندگی” بیشتر به ادبیات و فلسفه می پردازیم و بسیاری از بازتاب های آن در اندیشه های موجود را در کتاب تقسیم بندی می کنیم .از نیچه و شوپنهاور ،تا شکسپیر ، داستایوفسکی ، جورج الیوت ، کافکا ، ژان پل سارتر ، دی لارنس و دیگران در کتاب گفته می شود. چنانکه ذکر شد، فلسفه همیشه به طور مستقیم و غیر مستقیم، تاثیر بسیار مهمی بر زندگی کسانی که حتی چیزی درباره آن نمی دانسته اند، داشته و از طریق ارتباطاترسانه ها فکر اجتماع را تحت تاثیر خود قرار داده است.

حضور احساسات عاشقانه در زندگی، طی قرنها سؤالات فراوان با خود به همراه داشته است و در جواب این سؤالات، جملات عاشقانه بسیاری بیان شده است. اما اگر منظور از واجب بودن چیزی وجوب شرعی یا حتی حقوقی آن باشد در آن صورت جواب منفی است زیرا بسیاری از آنچه از لحاظ شرعی واجب است مانند راست گفتن و وفای به وعده کاملاً اخلاقی است. عین این کار را در مورد انشعابات جزئی علوم نیز میتوان انجام داد؛ مثلاً مسائل مربوط به همه حیوانات را علم خاصی قرار داد که موضوع آن «حیوان مطلق» یا «حیوان بما هو حیوان» باشد، و سپس احکام خاص به هر نوعی از حیوانات را در علمهای خاص دیگری مورد بحث قرار داد.

حیا در عرصه ادب ، اخلاق ، رفتار ، منش ، شخصیت و حتی در روابط بین زن و مرد و رعایت های خاصی که مرتبط به آن است از جمله بیان و ظاهر و رفتار و امثالهم ، حضور اجتماعی ، حضور خانوادگی و همه ی این عرصه ها و عرصه های مشابهش ورود دارد . حجاب عملکرد و جلوه ی برونی همین حالات حیا و عفاف است که انسان را در پوشش ، ظاهر و رفتار و منش ظاهری به ظاهر خاصی رهنمون می سازد که مطابق با کرامت انسانی و اهداف عالیه خلقت بشر مطابقت کند می باشد .

نمیتوان زن یا مردی را که عریان یا نیمه عریان در انظار عمومی ظاهر میشود عفیف دانست؛ زیرا گفتیم که پوشش ظاهری یکی از علامتها و نشانههای عفاف است، و بین مقدار عفاف و حجاب، رابطهی تأثیر و تأثّر متقابل وجود دارد. به جهت طرح مباحثی در خصوص فلسفه اخلاق و حجاب، با ایشان گفتگویی مکتوب انجام دادیم، که شرح آن به قرار زیر است. پس از مرگ ابو یعقوب در سال 580 هجری، پسرش ابو یوسف ملقب به “المنصور” به جای او نشست.در آغاز، او ابن رشد را که دیگر مقامی بسیار ارجمند یافته بود، سخت مورد تکریم و احترام قرار داد؛ اما پس از 10 سال بر اثر فشار افکار عمومی و یا به واسطه غرض ورزی های شخصی، ابن رشد مورد اتهام کفر و زندقه قرار گرفت و ناگهان از چشم خلیفه افتاد.

از دوره مصر اطلاعاتی در دست نیست اما در عصر ساسانی، ازدواج برای تعیین دوده به کار می رفته و به فرد هویت می داده است. برای آنکه با این مفهوم بیشتر آشنا شوید، پیشنهاد می کنیم درباره تاریخچه حجاب در ایران نیز اطلاعاتی بدست آورید. وی در پایان پیشنهاد کرد از پتانسیل اقوام، فرهنگ و فکر نهفتهای که در جامعه ما قرار دارد در حوزه مد استفاده کنیم. اگر حجاب به طور کاملا درست و باکیفیت بسیار بالا در خانواده برقرار باشد، بر روی افزایش عشق و محبت بین اعضای خانواده تاثیر بسیار زیادی دارد. دکتر شریعتی از این نظر بسیار موفق بود؛ زیرا نه تنها توانست با مردم ارتباط برقرار کند بلکه با استفاده از عنصر فرهنگی دین با توده بسیار وسیعی امکان گفتوگو فراهم كرد و شاید کمترین روشنفکری از صدر مشروطه تاکنون توانسته تا به این حد بین توده مردم نفوذ داشته باشد.

سرویس سبک زندگی فردا: دکتر محسن جوادی، در سال ۱۳۷۸ مدرک دکترای خود را در رشته فلسفه و حکت اسلامی از دانشگاه تربیت مدرس اخذ کرده و هم اکنون عضو هیئت علمی دانشكده الهيات و معارف اسلامي دانشگاه قم و دانشیار فلسفه و کلام اسلامی است. و رعایت این باید ها و نباید ها باعث می شود علاوه بر اینکه انسان بتواند در فعالیت های مختلف زندگی از جمله فعالیت های اجتماعی حضور فعال داشته باشد درعین حال آسیب هم نبیند و آسیب هم نرساند .

کیستی یا اینهمانی شخصی دراین باره میگوید که کسی در زمان t۱ با چه ترازی همان کس در زمان t۲ است؟ آموزش و پرورش ماهم برنامه هزاره سوم را که همان گفتمان سازی نگاه غربی است پیاده کرده است بنابر این تغییراتی هم در جامعه ایجاد شده است . بعلاوه چگونه میتوان گفت حکم حجاب در اسلام بر خلاف عقل است؟ اگر چنانچه فقها گفتهاند حد حجاب همان باشد که الان در عرف متشرعه رایج است رعایت نکردن آن قطعاً مستلزم نادیده گرفتن فرمان الهی است اما اگر کسی دلیل کافی دارد که سخن رایج فقها درست نیست و آنها در استنباط این حکم خطا کردهاند یا مثلاً حکم مذکور با حکم صریح عقلی (اخلاقی) منافات دارد در آن صورت البته رعایت نکردن آن به معنای نادیده گرفتن فرمان الهی نخواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید