خورشید – ویکی نجوم

حال در اینجا مطالب بیشتری راجع به خورشید و موقعیت آن در منظومه ی شمسی مان خواهیم دانست. ثانیاً، عدد هفت را هنگامی بهعنوان نماد كثرت بهکار میبرند كه عدد واقعی مورد نظر در همان حدود باشد و مثلاً برای اشاره به سیصد شیء، عدد هفت را بهكار نمیبرند؛ درحالیكه میدانیم طبق نظر دانشمندان علم نجوم، شمار كهكشانها از هزارانهزار تجاوز میكند. عبارت ابر رایانه برای اولین بار توسط مجله «نیویورک ورلد» برای اشاره به جدولسازهای آیبیام ( IBM ) در دانشگاه کلمبیا به کار رفت. در سال ۱۳۹۵ یک سیاره فراخورشیدی با اندازهای در حدود اندازهی زمین به دور پروکسیما قنطورس کشف شد که نام این ستاره را بیش از پیش بر سر زبانها انداخت. طرحی گرافیکی از ستاره بارنارد و سیاره فرخورشیدی ابرزمینی که به دور این ستاره قرار دارد. هر یک از «روز» ها به نام ۱۲ فضانوردی است که قدم به این سیاره گذاشته اند. اگرچه او ستارهی بارنارد را کشف نکرده است اما او برای اولین بار موفق به کشف «حرکت خاص» قابل توجه این ستاره شد. آیا از آنچه گذشت این نکته روشن نمیشود که آسمانهای هفتگانه چیزهایی در حدود زمین و قابل مقایسه با آن هستند و نمیتوانند همهٔ کائنات باشند؟

دریافت امواج رادیویی بر روی زمین از فواصل دور ، معلول وجود لایه های الکتریکی شده ای در جو زمین است که مانند آینه، امواج الکترومغناطیسی را به سمت زمین منعکس میکند.چندین لایه متحدالمرکز ازاین قبیل در ارتفاعهای مختلف تا حدود 300 کیلومتر از سطح دریا وجود دارد.این لایه را مجموعا یون کره نامند. طبق اعلام سایت “Le۱۰sport” فرانسه، ستاره نروژی دورتموند از پیشنهاد بارسلونا استقبال کرد و تنها یک شرط برای باشگاه اسپانیایی گذاشته تا راهی نیوکمپ شود. به گزارش همشهریآنلاین، مهاجم ۲۱ ساله دورتموند پیشنهادهای زیادی از باشگاههای بزرگ اروپا مثل بارسلونا، منچستر سیتی، رئال مادرید و پاری سن ژرمن دریافت کرده است اما باشگاه بارسلونا در ماه گذشته تلاش زیادی کرد تا رضایت «ارلینگ هالند» را کسب کند و خوان لاپورتا با مینو رایولا مدیر برنامه ستاره نروژی نیز جلسهای برگزار کرد. پاسخ: از آنچه درباره آسمان، در آیات نهم تا دوازدهم سوره فصلت استفاده شد به این نتیجه میرسیم که بهترین نظر درباره هفت آسمان این است که هفت کرهای هستند که بعد از زمین قرار دارند و اینها به یک معنا، بالای سر ما هستند چون مدار آنها بالاتر از مدار زمین است و فلک فرضی آنها فلک زمین را در برگرفته و مانند حلقههای پیاز روی یکدیگر قرار دارند.

از این رو است که گاه تا سه خسوف در یک سال ممکن است روی دهد. تا این که به شباهنگ، پرنورترین ستارهی آسمان شب، میرسیم. از خورشید، پرنورترین ستاره در روز تا شباهنگ، پرنورترین ستاره در شب! ب. خورشید باید نسبت به عقده ها در همان مکان قبلی باشد، و این هر 6201ر346 روز تکرار می گردد. امام رضا در این مورد فرموده اند: “خداوند گناهان بندهای را که در روز آخر ماه رجب روزه بگیرد را مورد آمرزش و بخشش قرار میدهد”. مصباح یزدی، محمدتقی، راهیان کوی دوست؛ شرح حدیث معراج، قم، انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، ۱۳۷۹ش. شکل زیر تغییرات جهت میدان مغناطیسی در قطبنما برای زمان خورشید آرام در سال ۲۰۰۴ در رصدخانه «هارتلند» (Hartland) رانشان میدهد. تصویر شگفتانگیز رصدخانه SDO از خورشید. تصویر (۵)، بزرگی روشنایی مشاهده شده اجسام مختلف در آسمان را نشان میدهد. صعود ملایم و گسترده بیشتر در نزدیکی منطقه جبهه و مرکز کم فشار رخ میدهد. شاید جالبترین نکته دربارهی نزدیکترین ستارهها به زمین این باشد که بیشتر آنها ستارههایی کمنور و ناشناختهاند که با چشم غیرمسلح دیده نمیشوند. در این مقاله مروری میکنیم به نزدیکترین ستارهها به سیارهی زمین. این ستاره به افتخار بارنارد، اخترشناس شناختهشده، نامگذاری شده است.

ماه پنجمین قمر طبیعی بزرگ در سامانه ی خورشیدی در میان ۱۷۳ قمر موجود در این سامانه است. ستارهی بارنارد در صورت فلکی مارافسای پنجمین ستارهی نزدیک به زمین است. فاصلهی خورشید از زمین چیزی در حدود ۱۵۰ میلیون کیلومتر یا حدود هشت دقیقه نوری است. ستاره ها کراتی سوزان و متشکل از گاز های ملتهب هستند که بر خلاف سیارات از خود گرما و نور ساطع می کنند.خورشید ما یک ستاره است.با اینکه خورشید یک میلیون برابر بزرگتر از زمین است اما ستاره بزرگی به حساب نمی آید و در کیهان ستاره های بسیار بزرگتر از خورشید هم یافت می شود.پس از خورشید نزدیک ترین ستاره به ما بیش از 4 سال نوری فاصله دارد.فاصله برخی از ستاره هایی که در شب می بینیم به صدها هزار سال نوری هم می رسد.کوچکترین ستاره های درخشان کوتولههای سفید نام دارند.با این که این ستاره ها تقریبا هم اندازه زمین هستند جرم و چگالی زیادی دارند.از طرفی بعضی ستاره های در حال مرگ بسیار بزرگ و غول آسا هستند.بزرگی تعدادی از این ابرغول ها به 50 میلیون برابر خورشید میرسد.بعضی از ستاره ها که ما آنها را ابرنواختر می نامیم ناگهان به اندازه هزاران برابر خورشید می درخشند و سپس به تاریکی می گرایند و به ستاره نوترونی یا سیاهچاله تبدیل می شوند.